Odprto pismo premieru: Za svobodo tiska! Pravo ali navidezno?

Spoštovani premier!

Nedvomno imate v realni realnosti države, ki ji vladate, tačas dosti hujše neposredne skrbi od »svoboda tiska«, vendar je ta v današnji močno medijsko posredovani realnosti še kako pomembna. O tem priča tudi vaš nedavni pogovor na TV SLO, poleg vaših rednih nastopov v razvedrilni oddaji na POP TV.

Potem ko ste pred volitvami večkrat poudarili, da ne boste vplivali na medije, ste nazadnje potrdili to svoje stališče v pogovoru z odgovornim urednikom informativnega programa TV SLO Rajkom Geričem (22. junija 2009) z besedami: »Tisk je tak, kot je, do vlade in do mene, in ima vso pravico do tega, da je tak, kot je; svoboda tiska je conditio sine qua non neke demokratične družbe … ne predstavljam si, da bi s takimi ali drugačnimi pripombami, sugestijami, morda celo pritiski kakorkoli vplival na uredniško politiko časopisov in drugih medijskih hiš…«. In še: »Če želimo vsa ta trenja, tesnobe, tudi razočaranja, pa na drugi strani tudi upanja, optimizem imeti v nekem pravem razmerju, odkrito pred očmi, pa tudi tako kot je, svoboda tiska mora ostati.«

Res je: »svoboda tiska« – oz. medijev – je ena od bistvenih vrednot demokratične družbe, in načeloma se o tem vsi strinjamo; vendar vemo, da je dvoumen ali kar dvoličen odnos vladajočih do medijev zaznamoval večino polnoletnosti demokratične Slovenije: v besedah ste bili vsi za svobodo tiska in neodvisnost medijev, vendar so se intervencije vedno dogajale – z vami kot izjemo, ki potrjuje pravilo.

Podpiram vaše načelno privrženost »svobodi tiska«. Vendar pa moram hkrati opaziti protislovje med temi izjavami in vašim zavzemanjem za to, da naj »svoboda tiska« ostane »taka, kot je«. Kajti intervencije vladajoče politike, nazadnje novi zakon o RTV, so pomembno spremenile medijsko stanje v državi. Enak učinek je imelo pred tem podržavljenje RTV, pa »divja privatizacija« in komercializacija nacionalnih RTV frekvenc, pa od politike vse manj odvisni posegi zasebnega kapitala, posebej po aferi »Mercator-Delo«, itd. Cilj vseh teh intervencij pa je bil en sam – podreditev medijev oz. tistih, ki jih ustvarjajo , političnim in kapitalskim interesom; ta cilj je bil v veliki meri tudi dosežen.

Strinjali se boste, da to ni dobro stanje stvari ne za »svobodo tiska« ne za demokratično družbo. Kajti politično in/ali kapitalsko usmerjena, omejena pravica do »svobode tiska« je predvsem pravica lastnikov medijev, njih političnih zaveznikov in njihovih upravljavskih in uredniških transmisij, da usmerjajo medije v skladu s svojimi interesi, ne pa v javno dobro. Zato bi pričakoval, če mislite resno s »svobodo tiska«, da boste – tudi kot socialdemokrat – dejavno pomagali poklicnim in honorarnim ustvarjalcem medijev, katerih pravica, da »so takšni, kakšni so«, izhaja iz dela, da se lažje zoperstavijo političnim in kapitalskim pritiskom in javnosti kar se da svobodno, avtonomno in »odkrito pred oči« postavijo čisto vsa »trenja, tesnobe, razočaranja« in seveda tudi »upanja in optimizem«.

Mimogrede: kaj menite – ali je res mogoče z vašega položaja v isti sapi govoriti o absolutni »svobodi tiska« in njegovi »pravici , da je tak, kot je«, in o »nekem pravem razmerju med trenji, razočaranji … in upanji, optimizmom«? Ni to že sugestija, da to razmerje ni stvar neke avtonomne svobode tiska in seveda stvarne prakse samih državljanov, ampak stvar neke pravšnjosti, za katero so zainteresirani »od zgoraj« ali iz lastniških foteljev?

Kakorkoli – država oz. vlada, ki jo vodite, bi najbrž morala kot skrbnica in servis javnega interesa biti odločilen dejavnik pri zagotavljanju pogojev za resnično »svobodo tiska« »od spodaj«, iz produkcije medijskih vsebin same; konec koncev država oblikuje medijsko zakonodajo, je ustanoviteljica RTV itd.

Zato pa bi morala imeti vlada najprej jasno in iz vrednot avtentične »svobode tiska« izhajajočo predstavo o stvarnem stanju na polju medijev- še posebej vlada, ki je nasledila medijsko stanje, v katerega sta tako kapital kot politika zelo krepko posegla. Nova vlada bi morala s pomočjo stroke ugotoviti stanje medijev glede stvarne »svobode tiska« in medijske avtonomije; o tem že obstaja precej informaciji, pa predlogi društva novinarjev itd., da »peticije petstotih« ne omenjam.

Da pa ne bo ostalo pri abstraktnih besedah, vas želim opozoriti na neko konkretno medijsko situacijo, v katero je prejšnja politika posegla, zadeva pa prav gostitelja vašega zadnjega pogovora na TV SLO 22. junija letos. Odgovorni urednik informativneg programa TV SLO g. Gerič je namreč svoje mesto zasedel po sprejetju novega zakona o RTV in njegovi referendumski potrditvi, ki je bistveno spremenila razmere na RTV. Vaši predhodniki se torej tudi glede nacionalne RTV niso strinjali z vašimi pogledi o tem, da naj bo »tisk tak, kakršen je«, ampak so prevzeli odgovornost za pomembne spremembe. Ena od konkretnih posledic novega razumevanja nove, z novim zakonom in referendumom ustoličene »svobode tiska« na TV SLO je bila zahteva po preureditvi Studia City. Ta oddaja, ki pravkar praznuje 20-letnico, je bila namreč edina oddaja informativnega programa, ki so jo tvorci novega zakona o RTV v času kampanje pred referendumom javno posebej kritizirali kot politično neuravnovešeno, »TV Mladino« itd.

Seveda so imeli ti gospodje vso pravico, da izrečejo svoje mnenje, kot radi poudarjate. Vendar pa ni ostalo pri tem – novi odgovorni urednik informativnega programa TV SLO je nato zagotovil, da je njihovo mnenje, njihova beseda vsaj deloma meso postala. Ni sicer zahteval ukinitve SC, saj je bila oddaja le preveč uveljavljena, z dobro gledanostjo in tudi zelo poceni; je pa zahteval »ukinitev« moje malenkosti – od začetkov oddaje rednega tedenskega komentatorja SC. Zahteva ni bila uresničena v celoti – bil sem »ukinjen« le 75%. Tak neposreden poseg vodstva v program oddaje se je v tedaj 17-letni zgodovini SC zgodil prvič. Druge posredne posledice pritiskov so tema za posebno analizo.

Da ni šlo za pomoto, kaže dejstvo, da se je enaka kršitev avtonomije in »svobode tiska« SC zgodila še enkrat: na izrecno zahtevo istega odgovornega urednika je bil za kolumnista SC v predvolilnem letu vsiljen Silvester Šurla , prej pri Magu, sedaj odgovorni urednik Reporterja. Mimogrede – tudi s tem, kar se je »od zgoraj« zgodilo Magu po spremembah v vrhu Dela, se nisem strinjal.

Kaj menite, ali je bil dvakraten neposreden poseg v avtonomijo eni najstarejših informativnih oddaj TV SLO udejanjanje »svobode tiska« ali pa je šlo za neavtonomno izpolnjevanje pričakovanj politikov – avtorjev zakona o RTV in njihovih ideoloških kritik SC?

Seveda pa nikakor ne pričakujem, da boste intervenirali, »odstavili« urednika ipd., ali pa čez noč spremenili cel sistem – to se že itak ne more več zgoditi. Zato pa bi pričakoval, da boste podprli, ne pa zavirali javno in strokovno razpravo o Zakonu o RTV in tudi o zasebnih medijih, prevzeli pa tudi odgovornost za zakonske spremembe, ki bi jih takšna razprava morebiti predlagala za povečanje resnične »svobode tiska« in avtonomije tako do politike kot do lastnikov.

Če pa boste ostali pri stališču, da živimo v najboljšem od vseh možnih medijskih svetov, ki naj zgolj ostane »tak, kot je«, bo slika o »trenjih, tesnobah in razočaranjih«, ki jo vsi skupaj dobivamo pred oči, delna in izkrivljena. To pa je lahko nevarno. Za vse.

S spoštovanjem,
Igor Vidmar

 pošlji  pošlji     natisni  natisni

odzivi: 16 na “Odprto pismo premieru: Za svobodo tiska! Pravo ali navidezno?”
  1. novinar je rekel/rekla:

    Po Janši Pahor!

    Torej, nič novega, nič drugačnega. Pahor s svojim pahorjanskim leporečjem le utrjuje Janševe nasilne posege v medije in nasploh demokratično ureditev slovenske družbe.

    Pravilneje je torej:

    Po Janši in brezjajčnem Pahorju dejansko še naprej ostajamo pri Janši.

    Ali krajše: Janši in Pahorju – Janša!

  2. novinar je rekel/rekla:

    popravek zadnjega stavka:

    Ali krajše: Po Janši in Pahorju – Janša!

  3. beduin je rekel/rekla:

    Če prav razumem avtorja, smo imeli pred novim zakonom o RTV in drugih posegih janšistične vlade v medije večjo “svobodo tiska” kot prej. S tem bi se strinjal. Kot pri vseh pomembnejših stvareh smo spet pri naši tipični bipolarnosti. Titoisti govorijo o “svobodi tiska”, janšisti pa o “uravnoteženju medijskega prostora” ali “medijskem pluralizmu”. Čeprav sta ta dva pojma v normalni družbi v pozitivni korelaciji (več svobode tiska pomeni večji medijski pluralizem), pa je v bolni družbi, karšna je naša, obratno – pojma sta v negativni korelaciji. Kadar se janšisti veselijo, da “medijski pluralizem narašča”, se titoisti jezijo, da “svoboda tiska” trpi. In obratno.

    Razlog je čisto preprost: v medijih je bistveno večji delež titoistov, janšistov v medijih ni (bilo) kaj dosti – Torej je medijski prostor dejansko “nepluralen” ali “neuravnotežen”, ne glede na to, kako “neodvisne” in “pluralne” sami sebe smatrajo novinarji.

    In ko so se janšisti borili za večjo “pluralnost medijev”, je to nujno pomenilo manjšo “svobodo tiska” za prevladujoči del novinarjev – kakor nazorno kaže avtorjev primer.

    Bistveni problem je v zelo veliki napetosti med “svobodo tiska” in “pluralnostjo medijev”. Napetost izvira iz nezadovoljstva janšistov nad dejstvom, da razmerje zastopanosti v medijskem prostoru ne odraža dejanskih razmerji med ljudstvom. To nezadovoljstvo jim daje motivacijo, da stvari spreminjajo v skladu s svojim ciljem. Druga stran pri zavzemanju za “svobodo tiska” ne premore enake motivacije. Zanjo so še najbolj zainteresirani novinarji, ki žal ne premorejo realne moči, saj so eksistenčno odvisni od tistih, ki jim določajo meje njihove “svobode tiska”.

    Obsojeni smo na vsaj še 12 let ping-ponga med “svobodo tiska” in “pluralnostjo medijev”, ne glede na to, kaj bodo ali česa ne bodo v tem mandatu naredili titoisti.

  4. james je rekel/rekla:

    stalna pripomba na beduina, ki je v naši sprenevedavi realnosti še kako pomembna (čeprav večina to stvarno poskuša zanikati), namreč titoizma se de facto v realnosti gredo (oz. hodijo po geslu druže Tito mi ti se kunemo,..) lastniki rdeče knjižice komunistične partije socialistične federativne republike jugoslavije, ki so danes saooklicana tranzicijska desnica, torej Janša, bavčar, Brezigar, Rupel, mate, jambrek, jerovšek (dovolj, da se razumemo?), medtem ko se je proevropska linija KP združila s tistimi, ki v partiji nikoli niso bili in danes izvaja debilnosti, ki se kažejo s poimenovanjem ulic po krvavem balkanskem maršalu.. saj ni tako težko ali pač? iti mimo frazarij in se soočiti z realnimi dejstvi,.. ali pač?

  5. GorazdMiklavcic je rekel/rekla:

    Borba za lastno sinekuro se poskuša maskirati v borbo za avtonomijo novinarstva. Bo avtonomen novinar sam odločal, kdaj se bo njegov prispevek ukinil? Samo še to se nam manjka.

    Igor Vidmar, prej bo tvojega pojavljanja na RTV konec, lažje nam bo gledalcem. Ne vem, kdo stoji za to odločitvijo, da se usliši želje gledalcev, njegovo odločitev pa toplo pozdravljam. Tudi, če bodo namesto tebe vrteli reklamo za Persil jo bom z olajšanjem pogledal.

  6. Rado je rekel/rekla:

    Gorazd,
    če ne maraš Igorja, ga pač ne maraš. Zame je pa vendarle komentator, ki spada v čisto špico komentatorstva. Bi rekel da zadene zavidljive 3/4 napovedanega.
    In vsakomur zna povedati svoje. Tako na levi, kot na desni.
    Koliko še najdeš takšnih?

  7. Tomaž Štih je rekel/rekla:

    V Sloveniji med novinarji za vsakim vogalom najdeš sto skrajnih levičarjev, ki čisto resno verjamejo, da “vsakemu povedo svoje” in da “zadanejo zadeve” (ker si dogodke itak interpretirajo po svoje, ne glede na realnost). No harm done, bi rekel.

  8. novinar je rekel/rekla:

    levičarji ali desničarji, saj je vseeno!

    Ni pa vseeno, da eni ali drugi nimajo možnosti povedati svojega mnenja. In prav za to je šlo v prejšnjem mandatu, ko je Janez Janša aktivno s pomočjo desničarskih novinarjev metal iz služb tiste, ki niso razmišljali desno ali jih – večino – prestrašil, da so pač ostali tiho.

    Takšno ravnanje z demokracijo in svobodo govora nima nobene zveze. Se pa lepo podaja k različnim -izmom kot so fašizem, nacizem, komunizem, stalinizem, titoizem ali janšizem.

  9. Rado je rekel/rekla:

    Tomaž
    - jaz novinarje ne ločujem na leve, ali desne. Ocenjujem jih glede na njihovo kredibilnost (ali upoštevajo tudi objektivna dejstva, ali kdaj priznajo lastno zmoto. Vidiš pri tebi tega nisem zaznal.
    Sproduciral si afero Mencinger na podlagi trditve, ki ni bila njegova).
    - “zadanejo zadeve”. Ne razumem. Najbrž si mislil “zadenejo zadeve”.

  10. Aja je rekel/rekla:

    Kdo je pa zahteval, da se Nežmah pojavlja kot komentator v Studiu city?
    A tudi Gerič?

  11. Tomaž Štih je rekel/rekla:

    Rado, vaš svet je tako skrajno levo, da je čisto normalno, da realnosti niste sposobni zaznati. In čisto normalno je tudi, da ne ločujete novinarjev na leve in na desne – ja kako bi pa kaj takšnega iz vaše miselne perspektive sploh prepoznali? Za to človek potrebuje širino.

  12. Rado je rekel/rekla:

    Skrajno levo?

    Sem mar kdaj zagovarjal avantgardnost komunizma? Ali kaj podobnega? Niti približno!

    To je namreč skrajno levo.

    Res je pa, da sem močno proti libertarnosti (ne liberalnosti). Kajti libertarnost bi povzdignila ozko skupino ljudi s predvsem trgovsko-administrativnimi sposobnostmi, na račun vseh drugih skupin.
    Libertarnost bi uzakonila vlado nove elite. Inženirji, inovatorji in vsi ljudje, ki zares nekaj znajo narediti s svojimi rokami in s svojim umom, bi bili ob svoje patente, kajti le-te bi jim iztrgali iz rok administrativno uspešnejši libertarci. Običajni delavci, ki sicer znajo in zmorejo vestno delati, a so manj spretni pri samoorganizaciji dela, pa bi dobili še manj.

    Ko pomislim na komunizem, hkrati pomislim na libertarnost in obojega me postane strah.

    Ja, ja, pomanjkanje miselne širine zna biti problem. Manipulativnost in lažiranost za nadvlado svoje ideje pa tudi. (Primer Mencinger).

  13. hlapec je rekel/rekla:

    Se genij še ni oglasil ?
    Bo kaj odgovoril ?
    Mater !

  14. Dragica je rekel/rekla:

    Dobro pismo, le predolgo je za te vroce poletne dni, hehe:)))))))

    Salo ob stran, se zelo strinjam, zelo zelo z zapisom, posebno v zahtevi:

    “Nova vlada bi morala s pomočjo stroke ugotoviti stanje medijev glede stvarne »svobode tiska« in medijske avtonomije; o tem že obstaja precej informaciji, pa predlogi društva novinarjev itd., da »peticije petstotih« ne omenjam”

    To JE DOLZNOST vsake vlade, posebno pa tiste, ki nasledi vladavino jansevikov, kateri smo bili prica in znizanju vseh demokraticnih standardov na kriticni minimum oz kar odsotnost vsakrsnega demokraticnega minimuma v mnogih krsitvah zakonodaje oz ustvarjanje taksne, ki je nedomkraticna in skodljiva za drzavo in njene ljudi.

    NAJPREJ SMO LJUDJE, sele nato drzavljani in Slovenci in dokler v tej mizriji od koordinat republike Slovenije ne bodo vzpostavljeni VREDNOSTNI kriteriji za zakone, ki ne hodijo po osnovnih cloveskih vrednotah in pravicah, bodo te koordinate zgolj sinonim pokrajine, kjer so njeni vladarji nesposobni vzdrzevalci razmer, ki degradirajo, razlovecujejo in zreli za odstrel z vso navlako starkarskih preznakov.

    Ohranjati skodljive razmere za vsako ceno je kretenizem brez primere in najvecja zavora sprememb na boljse prav oblast, ki smo jo volili, da nas resi prekletstva, v katerem smo bili.

  15. hlapec je rekel/rekla:

    Ne odgovarja.
    Takle mamo.

  16. Dragica je rekel/rekla:

    Ga ni ministra, ki bi odgovoril:)))))))

    Njegovi svetovalci pa najbrz potiho kolnejo, da ga ne bi po pomoti ali po nakljucju le prebral, hehe.
    Ker imajo potem oni kako urico vec dela za odgovor.

odziv

Spam Protection by WP-SpamFree

PREBERITE ŠE
vojko, torek, 23. junij 2009 

Rajko Gerič: Načeloma vam je treba tudi priznati, da ste zelo odprti do javnosti in da se vsaj zaenkrat dosledno držite tudi načela, da se v medije ne vpletate. Za razliko od nekaterih ministrov, ki pa so do medijev precej ostri.
Borut Pahor: So?
Gerič: Gregor Golobič, recimo, je bil v zadnjem času do medijev, tudi do našega, tudi do drugih, precej oster in vi ste sami kot predsednik vlade dejali, da takšnega vmešavanja oziroma ocenjevanja medijev ne bi dopustili. Če citiram [...]

vojko, torek, 31. marec 2009 

Alenka Žnidaršič Kranjc, ki je z nastopom v Trenjih pretekli četrtek menda na veliko gledalcev naredila močan vtis, v današnjih Financah vladi posredno sporoča, kje se lahko loti ‘zgodovinskih reform’. Še precej več pravzaprav, razkriva neformalno, a veljavno hierarhijo vrednot te družbe. Takole – na primeru Istrabenz, ki po njenem mnenju ne bi smel v stečaj – piše lastnica in predsednica uprave zavarovalniškega holdinga Prva Group o stečaju ter svobodi, denarju in pravici.
Stečaj ni nič bolj transpareten kot prisilna poravnava; [...]

vojko, sreda, 21. oktober 2009 

Podatki Soza o prodani nakladi slovenskih dnevnikov dopuščajo sklepanje, da bo, denimo, skupna naklada Dela in Dnevnika morebiti že prihodnje leto, v manj kot desetletju, padla pod prodano naklado Dela iz leta 2004. Še več, v treh ali štirih nadaljnjih letih zna biti od te manjša skupna naklada Dela, Dnevnika in Večera. Po že večkrat uporabljeni analogiji s tekstilno industrijo je časopisna panoga zdaj v obdobju, ko so Labod, MTT in Mura skupaj prodali toliko srajc, kot jih je še [...]

vojko, ponedeljek, 25. maj 2009 

Novega visokošolskega zakona sploh ne potrebujemo. Tudi tako imenovana neodvisna visokošolska agencija je prej ko ne odvečna institucija, nič ne bo prispevala h kakovosti visokih šol. No, naj malo popravim. Morda bo sem in tja le preprečila ustanovitev kakšne nove »univerze«.
/…/
Omejevanje zaposlovanja zunaj matičnih ustanov nima z akademsko svobodo nič opraviti; gre za omejevanje poslovne svobode. Najbrž se zdi vsakomur prav, da Krka svojemu strokovnjaku ne dovoli popoldne delati v Leku. Zakaj bi UL morala svojemu učitelju dovoliti, da popoldne [...]

vojko, sreda, 11. november 2009 

Poslanska skupina Slovenske demokratske stranke je na predsednico Odbora za kulturo, šolstvo, šport in mladino gospo Majdo Potrata naslovila zahtevo za sklic nujne seje, na kateri bi obravnavali padec Slovenije na mednarodnem indeksu svobode tiska in pritiske na novinarje.
/…/
Poslanska skupina Slovenske demokratske stranke je na predsednico Komisije za peticije ter za človekove pravice in enake možnosti gospo Evo Irgl naslovila zahtevo za sklic nujne seje na temo omejevanja medijske svobode in pritiskov na novinarje.
s spletne strani SDS
Obstajajo izjeme, ki potrjujejo [...]